IERLAND

Hallo allemaal,

..

Wij zijn Ismael en Evelien Flach. Sinds 2000 werken wij als zendelingen in Ierland. Wij kwamen destijds om in een gemeente in Galway te werken, voornamelijk als jeugdleiders en daarnaast inzetbaar voor wat dan ook, evangelisatie, kinderwerk, muziek etc.,

In die tijd hebben we 5 jaar in Galway gewerkt, 5 jaar bij een pioniersgemeente in Athenry, en nu alweer 2 jaar met een gemeente in Shannon, waar de voorganger, Aidan Cassidy, de jonge gemeente niet meer alleen kon dragen en de Heer de deuren voor ons opende om hier te komen.

Toen we naar Ierland verhuisden hadden we twee kinderen, Thomas van 2, Lisa van 6 maanden. In 2002 zegende de Heer ons nogmaals met de geboorte van een tweeling, Noah en Sophia. De kinderen groeien op als Ierse kinderen, maar in hun hart voelen ze zich wel Nederlands! Ze zijn altijd heel betrokken bij het gemeentewerk en echt een zegen voor ons!

Ierland is een katholiek land, waar de kerk altijd veel controle heeft gehad op de levens van de mensen. De kerk liet niet toe (en laat eigenlijk nog steeds niet graag toe) dat de mensen zelf de Bijbel lezen, en leert dat verlossing komt door de deelname aan de eucharistie, niet door het aanvaarden van Jezus’ offer aan het kruis. Ook staat de aanbidding van Maria boven de aanbidding van Jezus.

Het is nog maar een paar tientallen jaren geleden dat de zendelingen naar Ierland begonnen te komen, om de mensen het ware evangelie van verlossing te verkondigen. De gemeenten die ontstonden zijn, behalve in de grote steden, nog klein en jong. Het is vaak moeilijk voor een Ier om tot bekering te komen. Ondanks dat ze weten dat het de waarheid is, weten ze ook dat het een breuk zal worden met de katholieke kerk die het niet accepteert. En een breuk met de kerk betekent meestal ook een breuk met de familie. De familie zal het zien als de rug toekeren naar je Ierse wortels, je familie en je kerk, wat allemaal sterk met elkaar verweven is.

We ervaren elke dag in het werk dat we strijden tegen een grote duisternis die dit land in zijn macht houdt. Er is heel veel depressie, zelfmoord en alcoholisme. En daarnaast een grote angst om de Heer aan te nemen vanwege de consequenties die het zal hebben.

 

In de laatste 15 jaar is Ierland elk jaar overspoeld met evangelisatieacties, teams uit verschillende landen. Elke kerk die we kennen heeft zeker wel 2 of 3 intense acties in de zomer met voornamelijk Amerikaanse teams. En honderden keren hebben we op straat gebeden met mensen en ze tot de Heer mogen leiden, maar zelden kwamen ze ook echt naar onze kerken. En dan vragen we: “Heer, hoevelen zijn er als dit meisje van 17, die weten dat ze christen zijn, maar niet durven om op te staan?”

Wilt u meebidden voor Ierland? Dat er een echte doorbraak komt en dat mensen vrij zullen zijn om de Heer aan te nemen! Dat we deze opwekking mogen zien!

Gods zegen toegewenst,

Ismaël en Evelien Flach
Thomas, Lisa, Noah, Sophia

.

.

.

.

.

 

 

.

 

 

 

 

Leest u ook de nieuwsbrief van Paul en Lineke.